2014/10/24

ISLAK KEK - mokre ciasto


Po prawie roku odezwał się mój stary znajomy oznajmiając, że zwichnął nogę i ma czas mnie odwiedzić, ale zjadłby coś słodkiego. Wspaniale! Idealna okazja do wypróbowania nowego przepisu, który znalazłam na www.nefisyemektarifleri.com. Strona jest peeeełnaaa zdjęć i receptur na pyszne potrawy i ciasta. Aczkolwiek trzeba przyznać, że wiele z nich to przepisy "multi-kulti". Tak czy inaczej, ciasto wyszło super. Wilgotne, sprężyste, pyszne i pachnące. Smaczne na ciepło i zimno. Przepis nieco zmieniłam, bo byłby za słodki i za tłusty, a ten wyszedł w sam raz. Przy okazji też odkryłam, jak sprawnie wydłubać ziarnka z granata. Wiecie jak to zrobić? Kiedy byłam dzieckiem, wydłubywałam je łyżeczką.. ;)


4 jajka
2 szkl. mleka
1 szkl. cukru 
100 g masła
5 łyżek oleju
3 łyżki kakao
2 szkl. mąki
2 opak. cukru waniliowego
1 łyżka proszku do pieczenia

ok.350 ml śmietanki 12% 
100 g deserowej czekolady


1. Masło rozpuścić, dolać olej, mleko, płyn lekko podgrzać, dodać kakao i cukier, wymieszać. 
2. Odlać 1 szklankę mieszaniny na później.
3. W osobnym naczyniu roztrzepać jajka, dodać mąkę, proszek do pieczenia i cukier waniliowy. 
4. Do mieszaniny mąki i jajek dodać płyn z kakao, dobrze wymieszać.
5. Wylać na wysmarowaną tłuszczem formę do pieczenia (ja miałam 28x24 i na środku ciasto wyrosło dość grube). Piec 30 minut w piekarniku nagrzanym do 180*. 

6. Ok 10 minut przez zakończeniem pieczenia, śmietankę wlać do rondla, podgrzać, ale nie gotować. Po chwili dodać pokruszoną czekoladę i wymieszać do rozpuszczenia czekolady.
7. Dodać szklankę płynu, który zostawiliśmy wcześniej, wymieszać, podgrzewać na małym ogniu, nie doprowadzając do zagotowania.
8. Po wyjęciu ciasta z piekarnika, odczekać ok.2 minut, pokroić ciasto na kawałki wg uznania; na jeszcze gorące ciasto wylewać łyżką sos czekoladowy. 

Warto powtórzyć "cięcia" tak, aby sos dostał się pomiędzy kawałki ciasta, natomiast sosem, który zostaje po bokach, dobrze jest ponownie polać ciasto.
9. Odczekać do wchłonięcia się sosu.

AFIYET OLSUN!

2 komentarze:

  1. większość tureckich ciast jest morka i za to je lubię :) Nie przepadam za suchymi jak np. drożdżówka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mokra a mokra. ogólnie nie lubię tureckich słodyczy zalewanych syropem, ale jak jest coś zalane czekoladą... :D

      Usuń